Nota d’ERC: “El govern dels gestos simbòlics, per la foto i poc més”

Anunciar que es fa una aposta per la mobilitat en bicicleta només posant aparca-bicicletes és electoralisme, quan en vuit anys la ciutat no ha fet ni un metre de carril-bici.

Fa uns dies veiem com el govern de TotsxSF i PSC, i en el marc de la Setmana de la Mobilitat anunciava que havia situat diversos aparcaments de bicicletes a la ciutat, i tancava la carretera de Girona al trànsit rodat. Com sempre accions simbòliques i sense cap mena de contingut, senzillament perquè el govern de TotsxSF i PSC no creuen en una aposta per fer un canvi real en la mobilitat de la ciutat, però si tenen interès a demostrar que s’ho prenen seriosament.

Per ERC Guíxols és una prioritat i per això ja l’any 2019 ens vam adreçar al Govern demanant-los com estava el Pla Local de Mobilitat que segons ells estaven redactant. Ho hem fet més vegades i la resposta ha estat la mateixa: s’està redactant. Gairebé quatre anys per redactar un Pla Local? Només el desinterès pot justificar aquesta manca de diligència.

I és que des que Carles Motas és alcalde de la ciutat per exemple, no s’ha habilitat ni un metre de carril-bici a la ciutat, quan des de les directrius europees i l’Agenda 2030 es defineix l’ús de la mobilitat sostenible com una de prioritats de futur. No tan sols no s’ha fet res en aquest sentit, sinó que no s’han aprofitat el moment d’urbanitzar carrers per fer-ho. Són diversos els carrers de la ciutat que han perdut espai d’aparcament i, en canvi, aquest no s’ha aprofitat per crear entorns segurs per bicicletes que acabin incentivant-ne l’ús, per exemple per anar a l’escola els nostres infants i joves.

El cas més paradigmàtic és la recent reforma de Juli Garreta, on des d’ERC vam presentar una esmena per tal d’aprofitar l’espai d’aparcament de cotxes que el govern ja tenia decidit treure, per incorporar un carril-bici. D’aquesta manera es començava a donar forma a la nostra proposta d’enllaçar tota la ciutat amb un carril-bici que la voltegi, unint la ronda de Ponent i la Via Verda que comença al port de la ciutat, per Juli Garreta i el front de mar. No cal omplir la ciutat de carrils-bici, però sí definir una xarxa que permeti que la ciutadania vagi canviant alguns hàbits a l’hora de fer els seus desplaçaments.

Com en moltes coses, el Govern només busca el titular. És una llàstima i més quan totes les poblacions del nostre entorn han fet actuacions en aquest sentit.