Representants municipals de Sant Feliu de Guíxols; Castell d’Aro, Platja d’Aro i S’Agaró; Calonge i Sant Antoni; Palafrugell, Pals, i Palamós; així com la directora dels serveis territorials d’Acció Climàtica, el president del Consell Comarcal del Baix Empordà, i responsables d’Endesa Catalunya, s’han reunit aquest matí per fer un seguiment conjunt amb motiu dels successius talls elèctrics, que els mesos de juliol i agost passat varen patir els municipis de la Costa Brava Centre, i que varen provocar grans afectacions, sobretot, als establiments de restauració i hostaleria.

L’objectiu ha sigut conèixer de primera mà el pla d’acció que aplica aquesta companyia, mitjançant el qual es permeti la millora del servei i de les infraestructures de la xarxa elèctrica, per tal de poder garantir que no es repeteixin els successius talls del servei elèctric que s’han viscut en aquests municipis, principalment durant els mesos d’estiu.

Durant l’estiu de 2022 els talls elèctrics van afectar molt negativament l’activitat econòmica i la imatge d’aquestes poblacions, i per tant, la queixa unànime dels alcaldes de les sis poblacions, que representen una població empadronada d’unes 96.000 persones, però que a l’estiu s’incrementa fins a 450.000.

Els representants a la reunió de la companyia Endesa han exposat els motius i les situacions que varen provocar bona part dels talls de subministrament elèctric que a l’estiu va afectar els municipis de la Costa Brava Centre.

Aquestes avaries, i segons els informes presentats per Endesa, varen estar vinculades, en bona part, pels efectes dels incendis que varen afectar zones per on passen línies aèries de baixa o mitja tensió. En aquest cas els talls s’allarguen quan s’aplica el Pla Alfa, ja que en els períodes de vigència d’aquesta emergència no es poden rearmar les xarxes elèctriques afectades, fins dues hores després de l’extinció de l’incendi.

Endesa Catalunya ha presentat als representants dels ajuntaments, el Pla d’acció i d’inversions que la companyia executa al territori dins el període 2021-2023, mitjançant el qual es preveu poder millorar les instal·lacions per tal de minimitzar i controlar la problemàtica dels talls de subministrament elèctric a la Costa Brava Centre.

Els Ajuntaments han demanat a Endesa Catalunya poder calanderitzar i conèixer en tot moment, les accions que es realitzen per a la millora global del servei, i que aquestes han de ser estructurals -no d’urgència, en precari o parcials- per garantir un òptim funcionament del servei tot l’any.