Els municipis gironins eviten Endesa

Diversos municipis gironins s’han replantejat les seves relacions amb la companyia elèctrica Endesa després de la gran apagada provocada per la nevada del març. Alguns han abandonat l’empresa i han contractat el servei d’una altra companyia, d’altres han deixat de pagar i els últims estan renegociant les condicions del servei amb l’elèctrica. L’ajuntament que ha anat més lluny ha estat el de Palafrugell (Baix Empordà), que deu prop de 80.000 euros a Endesa. Arran del tall de subministrament de fa mig any, l’equip de govern va decidir deixar de pagar a la companyia en un acte de ‘rebel·lia’

La nevada del 8 de març va deixar sense llum 458.000 abonats, dels quals 418.000 d’Endesa, el doble del què inicialment va reconèixer la companyia. Molts pobles de la demarcació de Girona es van estar dies sencers sense llum i les situacions més dramàtiques es van viure a Llagostera, Cassà de la Selva i Lloret de Mar, on hi havia alguns veïns de nuclis aïllats que no tenien llum una setmana després de la nevada. Això va obligar ajuntaments i ciutadans a espavilar-se pel seu compte i llogar generadors per escalfar-se -al carrer tot estava glaçat- i poder cuinar i dutxar-se. Alguns pobles com Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà) van habilitar el pavelló municipal perquè la gent anés a rentar roba i a dutxar-se.

Tot plegat, va generar entre els gironins una sensació d’abandonament per part de la companyia que ha desembocat, en alguns casos, en ajuntaments que han canviat de companyia o, simplement, han deixat de pagar les factures de l’enllumenat públic a Endesa.

‘Vam considerar que no s’havia donat un servei que teníem contractat’, argumenta l’alcalde, Sergi Sabrià. Tot i el deute, el consistori ha iniciat converses amb Endesa per arribar a un acord i oblidar aquest episodi. ‘Estem treballant en projectes de millora de la infraestructura elèctrica’, explica Sabrià, que assegura que Endesa admet que el municipi té mancances en aquesta matèria. Paral·lelament, l’ajuntament estudia la possibilitat de canviar-se de companyia i analitza a fons ofertes d’altres empreses que s’ajustin més a les necessitats de Palafrugell.

Tot i que la relació entre el consistori i Endesa avança cap a un acord de millora de les infraestructures, alguns abonats de Palafrugell no se senten igual de ben atesos. Mig any després del temporal, en alguns casos encara no han rebut indemnitzacions de la companyia. Aquest és el cas del director de l’Hotel Tamariu, Lluís Pellicer, qui assegura que tot i haver fet el procediment necessari per reclamar, no ha tingut notícies de la companyia. ‘Vam reclamar les pèrdues sobretot pel menjar que teníem en càmeres i per l’aturada d’activitat i no hem rebut resposta’, explica el director de l’hotel, que va haver de tancar el negoci durant dos dies. Pellicer confessa que té la sensació que la companyia no ‘atén les demandes’ però afegeix que manté l’esperança de poder cobrar.

A Caldes de Malavella (Selva), un mes després de la nevada, l’ajuntament va canviar de companyia a causa del malestar amb Endesa. L’alcalde, Joan Colomer, ha explicat que l’enllumenat públic i el subministrament elèctric dels equipaments municipals ara estan contractats amb l’empresa Orus Energia. ‘Ja feia temps que ens volíem canviar i després de la nevada ho vam veure clar’, ha indicat.

A Lloret de Mar (Selva), el seu alcalde va anunciar després de la nevada que revisarien el contracte per, un cop acabat el conveni, contractar el servei amb l’empresa que millors condicions els proposi. De moment, continuen amb Endesa.

Un altre municipi gironí que ha tingut problemes amb la companyia és Sant Feliu de Guíxols (Baix Empordà). En aquest cas, però, l’origen de les desavinences no va ser l’apagada posterior al temporal de neu, sinó errors en la facturació. L’alcalde, Carles Motas, criticava entre d’altres que Endesa no s’havia ajustat als preus pactats i que, fins i tot, abans de la pujada de l’IVA, havia aplicat una taxa del 18% als rebuts.

Això va provocar que l’Ajuntament adoptés una dràstica decisió: deixar de pagar totes les factures pendents des del gener, que pujaven a 167.000 euros. A més, el ple municipal també va acordar canviar-se de companyia. Arran d’aquesta situació, Endesa va mantenir una reunió amb el govern municipal i es va avenir a revisar els imports. ‘Nosaltres demanàvem que es facturés correctament, però ara ja ens hem posat d’acord per refer les factures’, ha ressaltat Carles Motas. (Eco Diari)

Comparteix

Les cookies ens permeten oferir els nostres serveis. En utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem de les cookies. Més informació