Segons informen des de la web www.cambrastfeliu.com, la Cambra de Comerç de Sant Feliu de Guíxols i la resta d’institucions que formen part del GIG, el Grup Impuls per Girona -integrat per les cambres de Girona i Palamós, les patronals FOEG i PIMEC i el Fòrum Carlemany-, s’han reunit aquest matí per analitzar, entre altres, la decisió de Ryanair de retallar el nombre de vols que ofereiex des de l’aeroport de Girona i l’impacte que suposarà això per l’economia de les comarques de Girona
Les diferents institucions volem destacar el paper estratègic de l’aeroport:
L’activitat econòmica que genera l’aeroport i tot el seu entorn és un dels punts clau de l’economia de les comarques gironines. És en aquest sentit que el GiG fa avinent a la Generalitat la vital aportació i repercussió que l’activitat aeroportuaria té en aquest conjunt gironí, i la seva necessària aposta per refermar-lo com a segon aeroport del país.
Segons el GIG, bona part de l’actual debat i problemàtica oberta seria molt diferent si s’avancés àgilment cap a aconseguir el traspàs efectiu de la gestió comercial de l’aeroport des del territori. Per tant és aquesta la prioritat essencial a treballar amb rapidesa per part del Govern de la Generalitat. La línia de l’esmena presentada al Congrés de Diputats per establir el nou model aeroportuari ha d’avançar urgentment, per tal de permetre gestionar –lo comercialment des de Girona, amb politiques pròpies a l’hora d’oferir serveis, d’establir taxes amb flexibilitat i de negociar amb companyies. Línia també ratificada pel propi Secretari d’Estat, ahir en el decurs de les Jornades Aeroportuàries.
En aquest sentit consideren que l’actual gestor de l’aeroport ha de ser el que realitzi la promoció i comercialització d’aquesta infraestructura. Durant els últims anys AENA ha basat la seva actuació en condicionar les instal·lacions, i poc en promocionar-les. Aquesta labor substitutòria l’ha fet l’AGI (Generalitat, Diputació i Cambra). En aquest crucial moment i després d’haver aconseguit convertir-lo en un dels únics aeroports que té beneficis de l’Estat espanyol, 18M d’euros l’últim any, AENA ha de ser la més interessada en que aquesta activitat es mantingui o bé millori. La seva posició davant l’actual situació ha de set molt més proactiva, i no esperar nomes a veure que passa, i desprès lamentar-se.
Tot i aquesta mancança de poder real, el Grup Impuls per Girona encoratja a l’AGI de la qual en formen part la Generalitat, Diputació i Cambra de Comerç de Girona- a seguir treballant ara més que mai per acabar de concretar diversos contactes oberts amb varies companyies amb bones perspectives per operar destins que ara deixa Ryanair, tot i mostrar-se rendibles, o altres connexions a països prou importants pel sector de negocis i turístic gironí.
La Cambra de Comerç de Sant Feliu i la resta d’institucions recorda que cal respectar els convenis firmats. Aquesta és una màxima de qualsevol relació comercial, i és bo recordar que les activitats que ve realitzant Ryanair des de l’any 2002 sempre han estat reflectides via conveni amb l’AGI. És el cas actual doncs l’actual acord finalitza el proper 31 de desembre de 2011 i especifica 11 avions en base, aproximadament 5 milions de passatgers i unes contrapartides dineràries en concepte de publicitat d’uns 4 milions d’euros. Aquest conveni vigent s’ha de respectar per les 2 parts, i la companyia ja no ho feia durant els darrers mesos, des de la primera reducció de connexions anunciada fa uns mesos.
A partir de la signatura d’un breu document d’intencions amb l’anterior govern de la Generalitat on es proposava per la companyia un canvi radical de les condicions del conveni vigent i davant la delicada situació dels pressupostos del govern per l’any 2011, el GIG demana al Govern que prioritzi un acord amb Ryanair en benefici d’una activitat tan estratègica per l’economia gironina.
Finalment, el GIG reclama als diferents partits polítics unitat de criteris davant dels temes vitals. La relació de Ryanair durant aquests 9 anys amb Girona ha comptat amb la intervenció de representants de bona part dels partits polítics que han anat passant pels diferents governs. Cal recordar que el primer preacord del 2002 es va iniciar durant els últims mesos del darrer govern Pujol. Aquest fet aconsella que aquest tema no s’agafi com un aspecte més de lluita entre partits polítics, fet que no comportaria res més que pèrdues pel nostre territori. L’acord d’intencions es va signar amb l’antic govern, i ara el nou l’ha de ratificar en benefici de les nostres comarques i del conjunt del país en el marc de l’actual situació.