I després

ADHESIÓ AL CENTERARI DEL PAILEBOT SANTA EULÀLIA

Compartiu aquesta història

El dissabte 21 de juliol pels volts de les 11 del matí, Sant Feliu de Guíxols rebrà el pailebot Santa Eulàlia, construït l’any 1918 com a veler destinat inicialment al comerç amb Amèrica i ports de la Mediterrània. El Museu Marítim de Barcelona presenta un programa commemoratiu entre els mesos de març de 2018 i febrer de 2019, al qual el Museu d’Història de la ciutat s’ha adherit com a membre de la Xarxa de Museus Marítims de la Costa Catalana.

En un acte festiu se li retrà homenatge i romandrà fondejat al port ganxó fins el dilluns 23 de juliol. Durant la seva estada es podrà pujar a bord i conèixer millor com era la navegació en un vaixell històric d’aquestes característiques. Les visites seran d’accés lliure i gratuït i tenen un caràcter divulgatiu.

Un vaixell no es construeix per durar 100 anys, pel què l’aniversari del Santa Eulàlia, un dels velers més antics en actiu a la Mediterrània, és un fet del tot extraordinari. Són pocs els vaixells arreu del món que han assolit aquesta fita, i en l’àmbit de la Mediterrània encara més.

El pailebot Santa Eulàlia es va acabar de construir l’any 1918 en una drassana de la platja alacantina de Torrevieja. Es tracta d’un dels velers més antics de la Mediterrània que encara navega. Al llarg dels segles XVIII-XIX els pailebots han estat models d’embarcació molt comuns a la mediterrània per la seva versatilitat d’usos i la facilitat de navegació, a diferència d’altres models que requerien més personal a bord i presentaven més dificultats de maniobra i navegació. El pailebot Santa Eulàlia, anomenat inicialment Carmen Flores, es va destinar inicialment al comerç amb Amèrica. Posteriorment va servir com a vaixell per al comerç a la Mediterrània i com a embarcació de suport de tasques submarines.

L’any 1997, quan estava a punt de ser desballestat, el Museu Marítim de Barcelona va adquirir-lo per incorporar-lo a la seva col·lecció amb l’objectiu recuperar un exemplar d’aquest model de veler antic mercant en el marc de recuperació i difusió del patrimoni marítim. D’ençà de la recuperació del pailebot, batejat a Barcelona com a Santa Eulàlia en honor de la copatrona de la ciutat, forma part de l’extensió del museu a l’aigua, convertint-se en un dels símbols inequívocs de la ciutat de Barcelona i un ambaixador arreu del món.

El més llegit

I després