PREPARATIUS PER A LA NOVA EXPOSICIÓ THYSSEN

En pocs dies s’inaugura la nova exposició 2018. La mostra obre el dia 10 de juny fins el 14 d’octubre i l’Espai Carmen Thyssen es prepara per rebre les 57 obres que integren Natura en evolució. De Van Goyen a Pissarro i Sacharoff. Aquesta serà la setena exposició temporal que acull el monestir de Sant Feliu de Guíxols que compta amb peces del Museo Thyssen-Bornemisza, Madrid; del Museo Carmen Thyssen Málaga i del Museu Nacional d’Art de Catalunya (MNAC).

Natura en evolució mostra la transformació del paisatge i els canvis de relació que la societat hi ha anat establint. També com la pintura i les innovacions tècniques i estètiques incideixen en la nostra percepció de l’entorn. La present selecció de paisatges pensats per ser mirats és una oportunitat fantàstica per  poder gaudir d’un viatge inigualable des de l’origen del gènere com a temàtica independent. Un recorregut a través de diferents sensibilitats i contextos socioculturals que han propiciat una particular manera d’interpretar i mostrar el seu entorn, així com el vincle que s’hi estableix. Des del segle XVII amb van Goyen, un dels grans mestres del segle d’or en el paisatge holandès, i la plasmació de la natura afable, d’indrets identificables fins la natura que preserva els testimonis de la història amb la presència de ruïnes grecoromanes. Una passejada per escenes naturalistes, realistes, costumistes de paisatges fluvials, marítims… fins apropar als ulls europeus els paisatges de les colònies d’ultramar, i arribant al segle XIX, amb la irrupció de l’impressionisme i amb Pissarro com un dels seus màxims representants. El paisatge serà l’excusa per aplicar les innovacions estètiques i tècniques impulsades des d’un esperit crític i analític, i que té el món com a objecte d’estudi. D’aquí les visions fauves, expressionistes i oníriques que es desenvolupen a l’art del segle XX per finalitzar el recorregut amb Olga Sacharoff, una pintora que amb la seva obra està explicant una part de la història poc coneguda de l’art català que aquesta exposició convida a descobrir.

De l’aparició a la consolidació del gènere de paisatge

IMATGE VAN GOYEN

La pintura de paisatge és una de les aportacions més importants que ha fet la pintura holandesa a la història de l’art. La natura dominada seria una categoria de paisatge on la natura mai es presentada com hostil, ja sigui per la presència de l’ésser humà que fa que no sigui amenaçadora o perquè són localitzacions normalment identificables, de les que es sol destacar la seva bellesa.

Percepció i transfiguració en la representació de la natura

IMATGE PISSARRO

La natura colonitzada, paisatge humanitzat, és una natura que l’ésser humà s’ha fet seva, en la que hi ha intervingut, ja sigui des dels camps de cultiu o les vistes d’espais amb construccions. L’impressionisme suposa una gran innovació en la interpretació estètica d’aquest l’entorn, amb una mirada completament diferent, moderna, analítica, científica i al mateix temps sensible, poètica i conscient de la fugacitat del temps.

El sentit de pertinença en el paisatge

IMATGE LAUREÀ BARRAU

La pintura catalana de paisatge del segle XX aporta un evolució perceptiva  al que havia estat la plasmació estètica d’una natura sublim representada de forma exuberant, primitiva, salvatge, d’un caire més marcadament romàntic. Aquests paisatges marítims o  escenes de mar recordaran, a l’individu adsorbit per la voràgine de la vida moderna, els instants de gaudi en la seva relació vivencial amb l’entorn.

Homenatge a Olga Sacharoff

IMATGE SACHAROFF

La pintora russa Olga Sacharoff, una gran artista sovint massa oblidada, es va instal·lar a Barcelona el 1940. Fou una figura destacada que va aportar i compartir el seu coneixement i sensibilitat a la societat catalana de postguerra.

En el quadre La Colla, Sacharoff hi retrata el grup d’artistes i intel·lectuals que es reunien a casa del col·leccionista Francesc Pérez de Olaguer, del qual ella també en formava part. En la present exposició n’hi trobem una bona representació amb Gabriel Amat, Josep Amat, Domènech Carles i Rosich i Josep Puigdengolas.

Comparteix

Les cookies ens permeten oferir els nostres serveis. En utilitzar els nostres serveis, acceptes l'ús que fem de les cookies. Més informació