La Cambra de Comerç de Sant Feliu ens adreça la crònica on els ponents de la jornada del Cercle d’Infraestructures de la Costa Brava, que s’ha celebrat aquest matí de divendres al S’Agaró Hotel de S’Agaró, han posat de manifest la importància dels aparcaments i altres infraestructures de suport en la dinamització del comerç urbà. Aquest fòrum de debat, organitzat per les Cambres de Comerç de Sant Feliu de Guíxols i Palamós i la Fundació Cercle d’Infraestructures, ha reunit a més de mig centenar d’assistents, entre els quals hi havia alcaldes, regidors i tècnics d’alguns Ajuntaments de la demarcació de les dues Cambres, representants d’associacions de comerciants i empresaris.
El consultor Jaume Angerri, ex-director general de Comerç de la Generalitat, que ha obert la jornada, ha basat la seva intervenció en el cas de Vic que, segons ha dit, és la ciutat amb un major nombre de comerços per habitant empadronat. Angerri ha recordat com la construcció d’aparcaments soterranis ha revitalitzat el centre d’aquesta ciutat i ha fet augmentar la concentració comercial. El consultor manté que aquests tipus d’infraestructures, lligat a una bona política d’accessibilitat als mateixos –canalitzant el trànsit- i actuacions complementàries –com pot ser la creació de zones blaves inverses on, qui més estona s’està a l’aparcament menys paga per afavorir que l’usuari que ha anat de compres s’acabi quedant a passejar i a dinar- atrauen molts visitants i dinamitzen les zones comercials. Segons Angerri, “el soterrament dels aparcaments, permet remodelar passejos i espais públics d’on es treu el trànsit i això a la llarga acaba essent inductor d’altres inversions privades – rehabilitacions- en aquests espais”.
Per la seva part el conseller delegat de Saba Infraestructures Josep Martínez Vila, que ha estat un altre dels ponents a la jornada, ha destacat que en moments de crisi com l’actual “no es pot créixer a qualsevol preu i que qualsevol nova infraestructura abans de projectar-la, s’ha de posar en el context i s’ha de veure si serà sostenible econòmicament”. L’empresa té aparcaments a Girona, Blanes, Figueres, Cadaqués i Platja d’Aro i amb una oferta global més d’11 mil places a la demarcació. Martínez ha avançat que l’empresa treballa ara per vincular la mobilitat a les noves tecnologies i per exemple augmentar els canals de venda d’aquestes places a través d’aplicacions al telèfon mòbil, instal·lant Teletac Via T o altres sistemes de pagament similars en determinats aparcaments per facilitar i fer més còmode l’accés dels usuaris que no hauran de recollir el tiquet i anar a pagar-lo abans de sortir.
Finalment l’alcalde de Castell-Platja d’Aro, Joan Giraut, que ha estat el tercer ponent de la jornada, ha recordat la importància que va tenir per revitalitzar el centre comercial del municipi la construcció de l’aparcament de la Plaça d’Europa, tot i les polèmiques que en el seu moment es varen originar. Ha dit que “perquè un centre comercial funcioni, és imprescindible que hi hagi aparcaments”. L’alcalde, també, ha explicat que invertir en infraestructures per atraure visitants durant tot l’any és rendible econòmicament i ha avançat que tenen dos emplaçaments previstos pel futur Auditori-Palau de Congressos però que encara no han trobat el finançament necessari per construir-lo. També ha explicat que d’acord amb el sector, estudien ampliar l’espai de terrasses de l’avinguda principal, eliminant una part dels aparcaments de zona blava.