Aquest matí s’ha presentat a l’Ajuntament de Sant Feliu de Guíxols una campanya que, sota el nom de Guíxols Redueix, pretén reduir el consum de bosses de plàstic i també dels envasos d’un sol ús. Ha anat a càrrec de l’Alcalde, Carles Motas, i la regidora de Comerç, Sònia Bartumeu. 

Aquesta és una de les accions prioritàries del govern que es contempla en els Objectius de Desenvolupament Sostenible de l’Agenda 2030. Alguns d’aquests objectius fan referència a una millor gestió dels recursos naturals, el foment del reciclatge i criteris mediambientals basats en la sostenibilitat.

La regidora ha recordat que “una de les primeres accions que es van fer, abans de les afectacions de la Covid, va ser amb els paradistes del Mercat, donant-los unes bosses de paper, que es van imprimir amb el logotip de Guíxols, per a reduir el plàstic”. Amb l’arribada de la pandèmia, aquestes accions es van haver d’aturar, “i ara, aprofitant la campanya de la Diputació de Girona “Estima el teu Mercat”, hem introduït ”Guíxols Redueix” per les accions que estem duent a terme dins el Mercat Cobert en l’eliminació del plàstic”, comentant que cada cop que la ciutadania vagi a comprar dins el mercat, “els donaran unes bosses de cotó”.

L’Alcalde ha volgut destacar la importància de la conscienciació de la ciutadania en aquesta qüestió “i anar eliminant la utilització del plàstic en totes les nostres actuacions, sobretot el que és d’un sol ús. En aquesta línia es on estem treballant i és on volem incidir”, explicant que és per això que “un dels incentius de la campanya és la promoció d’aquestes bosses de cotó per tal que la gent retorni a l’origen, que quan es surti a comprar de casa no esperis que l’establiment t’ofereix una bossa de plàstic”.  L’Alcalde també ha recalcat que “aquesta acció del Guíxols Redueix volem que sigui transversal a totes les àrees de l’Ajuntament, amb la mentalitat que els objectius de sostenibilitat els anirem acomplint”.

L’objectiu fonamental és aplicar com a criteri les tres erres relacionades amb el medi ambient: reduir, reutilitzar i reciclar. La campanya, que comença amb les compres i el mercat però s’estendrà en diferents accions de govern, apel·la directament a la responsabilitat col·lectiva. S’ha de tenir en compte que el 40% del plàstic mundial que es produeix és per a finalitats d’un sol ús, i està comprovat que acaba esdevenint un residu en menys d’un mes des de la seva posada en circulació. Amb la campanya municipal es posa en marxa un espai web (www.guixolsredueix.com) amb el foment del hashtag #GuíxolsRedueix en xarxes socials com Facebook, Twitter i Instagram.

A més, la mateixa campanya promou un concurs per popularitzar encara més les accions. Permet guanyar un val de 150 euros per bescanviar en les parades del mercat cobert municipal, i per participar-hi cal enregistrar un vídeo elaborant una part de plat o recepta d’aprofitament amb productes del mercat. Si es fa servir el hashtag #GuixolsRedueix amb criteris mediambientalment eficaços (aprofitament) es pot optar al premi. Trobareu més informació als fulletons que trobareu repartits per la ciutat i al web guixolsredueix.com).

·L’abús del plàstic d’un sol ús, un fet greu
L’abús dels plàstics d’un sol ús esdevé una pràctica greu si es mira amb criteris ambientals, molt en especial si es tracta dels anomenats “d’un sol ús”, ja dissenyats d’entrada per usar i llençar, i que tenen -per tant- una vida útil molt curta. En contraposició, malgrat tenir una utilitat efímera, tindran un llarguíssim temps de descomposició i degradació, de centenars o de milers d’anys. Ampolles, envasos d’aliments, bosses de comerços, són els que formen part d’aquesta categoria. Si bé algunes de les bosses porten etiquetes de “oxo-biodegradables” en definitiva és un joc de paraules que acaba també essent perjudicial pel medi ambient, ja que aquest plàstic s’acaba fragmentant en partícules disperses pel medi ambient.

·Per què s’ha de reduir?
Al món es produeixen 300 milions de tones de plàstic i només se n’arriba a reciclar el 9%. De cada 100 unitats, noranta no es reciclen. Un 12% es crema, i el 79% s’acaba dipositant en abocadors, o abandonats al medi natural. Aquest abandonament provoca que tots aquests residus acabin contaminant el medi ambient, la terra i els oceans. Precisament, parlant dels mars i oceans, de seguir amb la tendència actual, al 2050 hi haurà més plàstics que peixos al mar.  Els plàstics tenen un procés llarg de degradació, i acaben esdevenint al cap de molt de temps partícules de microplàstic. Els animals els confonen amb aliments, i això encara provoca més atròfia dins del sistema natural.

·Què pot fer la ciutadania?
Bàsicament es pot revertir la situació introduint la responsabilitat col·lectiva a l’hora de fer un consum conscient. És el que pretén l’Ajuntament amb campanyes com “Guíxols Redueix”, una tasca de conscienciació col·lectiva. A través de tres passos bàsics, es pot introduir una millora radical en els nostres hàbits:
-Usar cabassos, bosses de roba, bosses compostables, carmanyoles i altres envasos reutilitzables. Seleccionar els productes en envasos retornables, fabricants amb materials reciclables o biodegradables
-Comprar els productes a granel, en envasos de gran format, en comptes d’individual
-Assegurar-nos que allò que és reciclable o compostable acabi al lloc adequat, i no abandonat al medi natural.

·Les alternatives existents, segons les compres:
Hi ha diferents ofertes alternatives per facilitar la compra sense generar residus

Carn i peix: fer servir carmanyoles reutilitzables (plàstic dur sense BPA, vidre…) amb o sense reixeta
Fruita i verdura: bosses de malla o de roba reutilitzables
Fruits secs, llegums: bosses de roba, pots de vidre, carmanyoles petites…
Begudes: ampolles reutilitzables o retornables
Productes d’higiene i neteja: envasos reutilitzables o retornables
Ous: oueres reutilitzables
Compra en general: carretons, cabassos o bosses reutilitzables.